Skip to main content

Забранете тази книга - двойна доза четене с една книга


Забранете тази книга

Автор: Алън Грац

Издателство: Софтпрес

Издадена:2017г./2018г. в България

Страници:239

Цена: 14,99лв.

Линк към Goodreads


„Забранете тази книга” беше книга от априлския BOPS. Признавам се, че не е книга, която бих си купил, понеже е по-детска. Въпреки това съм повече от щастлив, че я прочетох и се превърна в любимата ми книга от всички BOPSове, които съм си поръчвал до сега, а защо ще разберете по-надолу. 

Най-любимото място на Ейми Ан е училищната библиотека, където на спокойствие се потапя в приказни светове и приключенски истории. Един ден, отивайки до рафта на любимата си книга, тя не я открива. Никой обаче не я е взел. Оказва се, че е забранена заедно с още няколко книги. Досега Ейми Ан е била винаги мълчалива и тиха, но за да върне книгите от забранения списък, който непрестанно расте, тя трябва да измисли план и да се бори срещу ограниченията на възрастните. 

Първото нещо, което искам да кажа е за дизайна на книга. Корицата не е оригиналната, но ми харесва много повече, защото създава впечатление за нещо пъстро и детско, каквато всъщност е историята. Вторият елемент, в който се влюбих е графичното оформление(дано да се нарича така) – страниците са направени изключително оригинално. За мен това е най-красиво изработеното издание от началото на годината. 

Романът е определен като детски, но смятам, че ще се хареса на читатели от всяка възраст, имайки предвид темите, които засяга. Начинът на писане на Алън Грац е приятен и е написана много достъпно. Прочита се неусетно, аз я прочетох за един ден. Потапянето в историята е лесно и те грабва бързо. Настроението, което създаде у мен беше на спокойствие и истински се наслаждавах от прочетеното, без да ме напряга, но и в същото време се вълнувах. Като допълнение изданието има приложение с всички книги, които, някога са били забранени. То е най-накрая и може да се използва паралелно с четенето без да ви издава от сюжета. Аз открих този бонус накрая, но все пак ми беше интересно да получа малко повече информация за забраняваните книги.
Действието се развива главно в училището. Обстановката е нова за мен, защото в повечето книги, които чета сюжета се развива в гимназията, а тук е основното училище, което е коренно различно от средното. Също така проследяваме и Ейми Ан в дома й, който не е най-предпочитаното място от нея, поради хаоса, простиращ се там. Любимото ми място логично е библиотеката, в която ми се искаше да отида. Атмосферата там наподобява реална библиотека и със сигурност и на вас ще ви се приходи, след като приключите със „Забранете тази книга”

Книгата е съставена от разнообразни герои като всеки от тях е различен и оказва своя принос в развитието. Ейми Ан е в центъра, заедно с противоречията, които възникват в главата й. Дали да бъде тиха и нерешителна, или да се разбунтува. На мен ми хареса промяната й, защото вероятно на всеки от му е писвало от дадени неща и се е хвърлял срещу дразнителите. Други персонажи са много от съучениците на Ейми като най-открояващи са Дани, Ребека и Трей. Всеки от тях е забавен и изпъква с нещо. Моите любимци от всички герои са Ребека и Трей. Тя е изумително находчива за възрастта си и измисляше брилянтни планове, а Трей е дете на изкуството, което показва, че не винаги децата са като родителите. Семейството на Ейми Ан също присъства, не се акцентира кой знае колко на всеки по отделно, колкото като цяло и влиянието, което оказват върху Ейми. 

 Хубавите книги не трябва да остават скрити. Трябва да се четат от колкото се може повече хора и колкото се може повече пъти.

Основната сюжетна линия е борбата на героинята с несправедливото решени на училищното настоятелство и госпожа Спенсър. Първоначално момиченцето и другарите и започват да си разменят някои от забранените книги, които имат у дома, но в последствие им хрумват стратегии, които ще обхванат всяко дете в училището. Авторът е засегнал важни теми не само за деца като забраняването на книги. През годините сме станали свидетели на много такива случай, включително и на световни бестселъри, а причините за налагане на ембарго са почти винаги субективни. Освен това Алан Грац повдига въпроса за правотата на възрастните и доказва, че не винаги те взимат най-правилните решения, в това число и родителите ни. Това не означава, че не трябва да ги уважаваме, а по скоро да не приемаме сляпо всичко, което казват(дано да не подтикна някое дете към ненужно бунтарство с това си твърдение).

Препоръчвам книгата на всеки читател, защото това е книга за книгите. Защо да не поемете двойна доза книги на една порция? „Забранете тази книга” е много разтоварваща и неангажираща, затова ако имате труден ден или сте напрегнати емоционално, то това четиво ще ви развесели. Последната причина, която давам, е че не знаете какво е БШЗК. Оценката ми е …

 

Comments

Popular posts from this blog

Аз още броя дните от Георги Бърдаров - историята на "Сараевските Ромео и Жулиета"

Аз още броя дните Автор: Георги Бърдаров Издателство: Сиела Издадена: 2016г. Страници: 182 Цена: 14лв. Линк към Goodreads „Аз още броя дните” е книгата, победител в конкурса на БНТ за дебютни романи „Ръкописа”. Гледал съм първите епизоди от предаването, защото ми беше интересно и мога да кажа, че това е едно от най-смислените реалитита. Успехът на книгата е все известен и е спечелила много български литературни награди.  Май 1993г. обсадата на Сараево продължава вече повече от година. Двама влюбени младежи са едни от малкото запазили доброто у себе си. Давор е християнин, а Айда мюсюлманка. Това е причината поради, която хората неодобряват връзката им. Напрежението и разрухата в града ги подтикват да предприемат рисковано бягство. Двадесет години по-късно един българин и един сърбин разговарят и под влиянието на алкохола излизат мрачните тайни от миналото за една братоубийствена война.  Жанрът преплита минало и настояще. Стилът на „Аз още броя д

Да опитомиш сокол - многопластов български роман

Да опитомиш сокол Автор: Невяна Христова Издадена: 2017г. Издателство: Бард Цена: 17,99лв. Страници: 415 „Да опитомиш сокол” е поредната книга от български автор, която прочитам и ми харесва. Натъкнах се на книгата още, когато я издадоха през 2017г., ако не се лъжа беше към края на годината. Казах си, че трябва да я прочета, едната причина беше, че е от български автор, а втората обстановката, в която се развива действието , звучеше точно като за мен.  В романа се проследява живота на Франк и неговото пъстро семейство. От една страна рода на майка му от България, а от друга дядо му от Шотландия и баба му от Франция. Тези разнообразни семейни линии преплетени в гените на Франк са в основата на сложната му самоличност, която иска да открие човешките истини и да се самоопознае. Сингапур, Камбоджа, САЩ, Шотландия, Франция, Англия, България Франк преминава през всички тези места, за да намери това, което търси. Това е една от малкото книги, с която с

Последната ми лятна ваканция и блог планове

Последната ми лятна ваканция е към своя край, а с нея и времето, в което мога да живея безгрижно и спокойно. Едно лирическо отклонение преди това, не знам дали ще пиша други лични постове, но Label-а/Етикета, който измислих много ми харесва - Лично и нетипично(не че на някой ще му пука). В тази публикация няма да говоря толкова за книги, колкото за лятото ми. На първо място правя този анализ за себе си, а на второ, за да споделя нещо лично и какви са плановете ми свързани с блога. За разлика от повечето 11 класници моята лятна ваканция започна на 13 юли, защото имахме две седмици "производствена практика". След 13 юли главното ми занимание бяха шофьорските курсове. Теорията я минах през юни, взех си листовките без грешка и се фокусирах върху по-трудната практическа част. Честно казано всички фрази и съвети, които смятах за банални от сорта на "най-важното е да си спокоен", "колкото повече караш, толкова по-добър ще ставаш", са абсолютно верни. В