Skip to main content

Graffiti moon - в търсене на себе си през една гораща лятна нощ в Австралия


Автор: Кат Кроули

Издателство: Orange books

Издадена:2010;2015 в България

Страници: 253

Цена: 11,90лв.

Линк към Goodreads



Graffiti moon” е книга, която си купих заради цена. От издателството е намалена на 5лв. и нямаше как да се сдържа и да не си я купя, защото аз съм фен на намалените книги. Въпреки цената си това е роман, който напълно си заслужава и 5лв., които дадох са един от най-добре похарчените ми. Мисля, че промоцията е постоянна и може да си я купите както от книжарница Orange center така и от сайта им. Въпреки че книгата ми хареса, имаше някои неща в изданието, които не ми харесаха. Първото нещо, което ме отблъсква е заглавието – “Graffiti moon”. Виждал съм я и преди, но съм си казвал каква ще е тази книга със заглавие на английски, разположена при българските книги. Не знам защо не са го превели, не е нещо невъзможно за превод -„Лунни графити”, „Графити под луната”.  Проверих дали в другите държави, където е издадена заглавието е останало същото и се оказа, че на места е променено като например Испания, Русия, Гърция. Във Франция и Германия беше запасено същото, съдейки по информацията в Goodreads. Корицата също не мисля, че е най-доброто, което е могло да се измисли. В книгата има много описания на графити и хубави моменти, които можеха да се пресъздадат на корицата. Оригиналната корица е подобна на българската, но според мен много от българските корици са в пъти по-добри от оригиналните и можеше да се измисли нещо по-интересно. Спирам с критиката си към изданието и се насочвам към съдържанието.

Историята ни разказва за двама герои, чиито съдби се преплитат, въпреки че и двамата не го желаят. Луси е влюбена в творчеството на художник на графити с прякор Сянката. Тя припознава себе си в неговото изкуството и от месеци се опитва да открие човека зад тези картини, разположени из улиците на града. За нея той е идеалният творец, с когото мечтае да създават заедно. Една нощ след последния учебен ден Луси и най-добрата ѝ приятелка Джаз решават да направят нещо нетипично и диво. Случайно те се засичат с Ед и Лио, които твърдят че познават Сянката и Поета и така заедно се отправят да ги издирват. Въпреки това Луси не се чувства приятно в компанията на Ед, с когото вече имат неприятни спомени, но това няма да ѝ попречи да тръгне заедно с него в търсене на самия него. Те двамата ще преоткрият както себе си така и другия. 


Жанрът, както се досещате, е YA. “Graffiti moon” съдържа типичните елементи за жанр плюс някои по-различни детайли. Написана е приятно и е изключително лесна за четене. Авторката бавно ни потапя в историята, след което се разбързва. Диалозите между героите преобладават, което е добре, защото действието се развива в рамките на една нощ и това е най-лесният начин да ги опознаем за възможно най-кратко време. Разговорите са естествени и истински, както двама тийнейджъри биха разговаряли и разсъждавали. Много се зарадвах, че историята се разказва от гледната точка и на Луси, и на Ед, а от време на време имаше и някоя от лиричните творби на Поета. Доволен съм от тази факт, защото ако беше само през погледа на Луси щеше да е банално и очевидно какво ще стане. Докато сега от първите страници става ясно че Ед е Сянката. Това може да се догатне още от резюмето и така акцент пада върху развитие на героите и тяхната същност, а не дали Луси ще открие Сянката и какъв ще е той.
Image result for graffiti beautiful

Обстановката и атмосферата ме улучиха право в сърцето. Първоначално мислех, че авторката е американка и историята ще се развива в типичните американски градове, но… тя е от Австралия. На едно място се споменава, че всичко се развива в Мелбърн(не съм сигурен дали беше Мелбърн). Това много ми хареса, защото малко ми е омръзнало от градовете в САЩ. Средата е много добре описана, въпреки многото диалози. Споделя се достатъчно, за да си представим града. Също така времето там е горещо и това се усеща, тъй че е идеална за лятото особено ако я четете вечер.

Героите са пъстри и добре изградени. Разказва се предистория им, настоящето и плановете им за бъдещето. Обхваната е немалка част от живота на Луси и Ед. Въпреки големината на книгата успях да опозная образите. Хареса ми, че са различни един от друг, но в същото време малко по малко откриват своите допирни точки. Докато четох книгата, искрено се забавлявах с тях и развитието във взаимоотношенията им. Джаз и Лио – най-добрите приятели съответно на Луси и Ед също така са интересни и различни. Джаз е от типа луди персонажи, които добавят щипка хумор в историята, а и главният инициатор на всичко. След Луси и Ед Лио е другият ми любим персонаж, хареса ми това че е поет, интересува се от поезия, прави жертви за това и не се срамува да го показва. Приятелството, което имат с Ед е пример какви трябва да бъдат истинските приятели. Другата двойка персонажи са Дейзи и Дилън. Те не бяха толкова важни, но ми харесаха като двойка и връзката, която имат, а не като отделни индивиди. За щастие присъстват и родителите на Луси и Ед, което за мен е важно, а не като някои тийн книги, където родители изобщо не се появяват, а детето си живее на воля само незнайно как.


Казах му, че това са само мечти. Той ми отговори, че мечтите са единственият начин да стигнеш някъде.

Сюжета се разгъва около Луси, Ед и приятелите им. Въпреки че в началото причината за разходката на Луси и Ед е да открият Сянката-Ед, с времето това се променя. По-важни стават самите те и това, което са били и което са сега. Има много сцени в разговори за изкуство или описание на графити. По принцип не съм фен на графити, изобразяващи произволно надраскани букви или черепи и подобни, тук обаче това го няма. Ед твори картини с дълбок смисъл за него, в който всеки може да види нещо различно. Всичкото действие се случва в рамките на една нощ в обикаляна на града. Това много ми хареса, защото аз обичам нощта и безцелното обикаляне из града. Може да кажете, че те имат цел, но за мен да издирваш себе си не е нещо основателно.


 Двамата ще гладуваме и ще учим заедно

За мен книгата е въздействаща и запомняща се. След като я прочетох няколко дни не ми се четеше нищо друго. Книгата е спечели различни награди, затова може и да е интересна и на хора, който искат нещо с по-голяма литературна стойност. Аз все още си харесвам YA книги, въпреки че не винаги са нещо изключително. Според мен „Graffiti moon е различна, а на мен ми хареса толкова много, заради малките детайли като изкуството, разходките през нощта и приятелството. Оценката ми е…



 





Comments

Popular posts from this blog

Аз още броя дните от Георги Бърдаров - историята на "Сараевските Ромео и Жулиета"

Аз още броя дните Автор: Георги Бърдаров Издателство: Сиела Издадена: 2016г. Страници: 182 Цена: 14лв. Линк към Goodreads „Аз още броя дните” е книгата, победител в конкурса на БНТ за дебютни романи „Ръкописа”. Гледал съм първите епизоди от предаването, защото ми беше интересно и мога да кажа, че това е едно от най-смислените реалитита. Успехът на книгата е все известен и е спечелила много български литературни награди.  Май 1993г. обсадата на Сараево продължава вече повече от година. Двама влюбени младежи са едни от малкото запазили доброто у себе си. Давор е християнин, а Айда мюсюлманка. Това е причината поради, която хората неодобряват връзката им. Напрежението и разрухата в града ги подтикват да предприемат рисковано бягство. Двадесет години по-късно един българин и един сърбин разговарят и под влиянието на алкохола излизат мрачните тайни от миналото за една братоубийствена война.  Жанрът преплита минало и настояще. Стилът на „Аз още броя д

Довиждане февруари

Чудех се какъв пост да напиша тази седмица, за да не прекъсвам традицията ми всяка седмица да публикувам по веднъж. В крайна сметка се спрях на нещо като обобщение на прочетените от мен книги през февруари и написаните ревюта. Доволен съм от трите книги, които прочетох през месеца. Ако ме следите вероятно знаете кои са, но с няколко думи ще споделя впечатленията си от всяка. Прочетено "Сезонът на костите" от Саманта Шанън -  дълго врем тази поредицаме очакваше на рафта, докато не остана едно от малкото неща там. Оценката ми за тази книга е 4/6. Романът ми стори твърде объркващ и сложен с много герои без ясна цел. Въпреки това след като започнах "Орденът на ясновидците" разбрах, че всичко от първата книга е необходимо, за да се издигне основата на една невероятна поредица.  "Орденът на ясновидците" от Саманта Шанън - едно от най-добрите продължения, които съм чел. Много динамична с много изненади, детайлно описана обстановка с интригуващи

Последната ми лятна ваканция и блог планове

Последната ми лятна ваканция е към своя край, а с нея и времето, в което мога да живея безгрижно и спокойно. Едно лирическо отклонение преди това, не знам дали ще пиша други лични постове, но Label-а/Етикета, който измислих много ми харесва - Лично и нетипично(не че на някой ще му пука). В тази публикация няма да говоря толкова за книги, колкото за лятото ми. На първо място правя този анализ за себе си, а на второ, за да споделя нещо лично и какви са плановете ми свързани с блога. За разлика от повечето 11 класници моята лятна ваканция започна на 13 юли, защото имахме две седмици "производствена практика". След 13 юли главното ми занимание бяха шофьорските курсове. Теорията я минах през юни, взех си листовките без грешка и се фокусирах върху по-трудната практическа част. Честно казано всички фрази и съвети, които смятах за банални от сорта на "най-важното е да си спокоен", "колкото повече караш, толкова по-добър ще ставаш", са абсолютно верни. В