Skip to main content

Да опитомиш сокол - многопластов български роман


Да опитомиш сокол

Автор: Невяна Христова

Издадена: 2017г.

Издателство: Бард

Цена: 17,99лв.

Страници: 415



„Да опитомиш сокол” е поредната книга от български автор, която прочитам и ми харесва. Натъкнах се на книгата още, когато я издадоха през 2017г., ако не се лъжа беше към края на годината. Казах си, че трябва да я прочета, едната причина беше, че е от български автор, а втората обстановката, в която се развива действието, звучеше точно като за мен. 

В романа се проследява живота на Франк и неговото пъстро семейство. От една страна рода на майка му от България, а от друга дядо му от Шотландия и баба му от Франция. Тези разнообразни семейни линии преплетени в гените на Франк са в основата на сложната му самоличност, която иска да открие човешките истини и да се самоопознае. Сингапур, Камбоджа, САЩ, Шотландия, Франция, Англия, България Франк преминава през всички тези места, за да намери това, което търси.


Това е една от малкото книги, с която срещам трудност да преразкажа сюжета. Анотацията на книгата според мен е неточна, защото леко преувеличава нещата и в същото време има елементи, които въобще не се споменават, а така се създават грешни очаквания у читателя. Ще изброя някои факти, които не са точно така: действието не се развива само през 2032г. а е в рамките на деветнадесет години; книгата няма фантастични елементи „белязан от сокол с мистична сила, с интелект, достоен да промени историята на Великобритания”. Въпреки това не критикувам никой, защото нямам идея как по-добре може да се обобщи случващото се. 



Дядо ми не вярва в късмета. Той казва, че ние всъщност съзнателно се стремим към нещо, полагайки много усилия, а когато го постигнем, го омаловажаваме и скромно казваме - "имах късмет"

Започнах първо с лошото, но ако сте стигнали до тук то следват главно положителни отзиви. Жанрът може да се определи като съвременна проза. Стилът е много лек и достъпен. Създава се усещането, че някой ни разказва, какво му се е случило през деня. Често има диалози, в които се разказва някаква история и това е приятно. При мен всичко това ми въздейства по начина, по който ми въздействат книгите на Дона Тарт, която обожавам. Като начин на писане нямат нищо общо двете писателки, но по влияние върху читателя Невяна Христова се доближава до Тарт. Имам само една малка забележка, но не знам дали трябва да е към авторката или редактора и тя е използването на английски изрази с буквален превод на български. Един от примерите, за които се сещам е „скелет в гардероба”, което ще се преведе - семейни тайни. При мен не беше проблем да го разбера, но за хората, които не знаят английски ще им се стори несвързано.


Основната причина да подхвана „Да опитомиш сокол” беше обстановката . В анотацията се споменават няколко различни държави, две от които са ми сред любимите и желая да ги посетя – Франция и Шотландия. В бъдеще мечтая да пътувам по света, а тази книга съдържа част от мечтата ми. Много ми хареса възможността да посетя тези места във въображението си. При всяка една дестинация се случваше нещо различно. Първоначално се започва от Съединените щати, където е израснал Франк. Шотландия и Англия са свързани с баща му, където често ходят на екскурзии. Връзката му с България е по майчина линия, а Сингапур, Франция и Камбоджа ще разберете сами. До колкото разбрах за авторката, тя е  пътувала из всички тези места и дори е живяла на някои, което е доказателство, че те са описани правдоподобно и реалистично.


Главният герой е Франк, който е много интригуващ персонаж, защото може да те изненада по всяко време. Набляга се много на психиката му и начина, по който се формира и променя с времето. Претърпява и много промени, но е трудно да се определят кои са към добро и кои към лошо. Освен него има още много герои, на които е отделено немалко внимание главно за миналото им и до какво са довели решенията им. Семействата и от двете страни са много големи и също толкова интересни. В началото на книгата има родословни дървета на всеки споменат герои, което е страхотно, защото в противен случай би било трудно запомнянето.


Сюжетът проследява живота на Франк от 17г. до около 33г. Харесва ми, че е обхванат по-мащабен период, в който може да се наблюдава промяната най-обстойно. Фазите, през които минава, са нормални за всеки човек и интересни да се анализират. Друг плюс според мен е, че през по-голямата част от романа настроението е спокойно. На мен ми е малко трудно да чета динамични или напрягащи книги преди да заспя, а тази беше идеална, защото проблемите са свързани с идентичността на героя, а не толкова с външни проблеми. Има ги и тях, но са описани, като нещо нормално. Акцентира се върху историята на родовете и това води до разкриването на тайни и последствията им. Към втората половина се случват много по-изненадващи събития, които ми харесаха, защото така всичко става по-сложно. На някои може да не им се харесат, но дори и да е така, те не продължават дълго. И не на последно място ми хареса актуалността, която е вкарана между редовете. Авторката споменава различни събития като Brexit, избора на Тръмп за президент и др. Хареса ми това засягане на неща от ежедневието и индиректното мнение на писателката относно тези въпроси.
 


Не мисля, че можем да избягаме от съдбата си. Всеки един от нас е предопределен да извърши нещо на този свят. Съдбата е търпелива, ще те настигне


„Да опитомиш сокол” е една от книгите, които ми доказва, че има невероятна съвременна българска литература. За жалост мисля, че романа на Невяна Христова не е много популярен, защото нито намерих друго ревю, нито някакво по-подробно мнение, а ми се щеше да видя как им се е сторил на други хора. Ако сте го чели, ще се радвам да го обсъдим, а ако не ви го препоръчвам. Оценката ми е …
 

 
 





Comments

Popular posts from this blog

Довиждане февруари

Чудех се какъв пост да напиша тази седмица, за да не прекъсвам традицията ми всяка седмица да публикувам по веднъж. В крайна сметка се спрях на нещо като обобщение на прочетените от мен книги през февруари и написаните ревюта. Доволен съм от трите книги, които прочетох през месеца. Ако ме следите вероятно знаете кои са, но с няколко думи ще споделя впечатленията си от всяка. Прочетено "Сезонът на костите" от Саманта Шанън -  дълго врем тази поредицаме очакваше на рафта, докато не остана едно от малкото неща там. Оценката ми за тази книга е 4/6. Романът ми стори твърде объркващ и сложен с много герои без ясна цел. Въпреки това след като започнах "Орденът на ясновидците" разбрах, че всичко от първата книга е необходимо, за да се издигне основата на една невероятна поредица.  "Орденът на ясновидците" от Саманта Шанън - едно от най-добрите продължения, които съм чел. Много динамична с много изненади, детайлно описана обстановка с интригуващи

Аз още броя дните от Георги Бърдаров - историята на "Сараевските Ромео и Жулиета"

Аз още броя дните Автор: Георги Бърдаров Издателство: Сиела Издадена: 2016г. Страници: 182 Цена: 14лв. Линк към Goodreads „Аз още броя дните” е книгата, победител в конкурса на БНТ за дебютни романи „Ръкописа”. Гледал съм първите епизоди от предаването, защото ми беше интересно и мога да кажа, че това е едно от най-смислените реалитита. Успехът на книгата е все известен и е спечелила много български литературни награди.  Май 1993г. обсадата на Сараево продължава вече повече от година. Двама влюбени младежи са едни от малкото запазили доброто у себе си. Давор е християнин, а Айда мюсюлманка. Това е причината поради, която хората неодобряват връзката им. Напрежението и разрухата в града ги подтикват да предприемат рисковано бягство. Двадесет години по-късно един българин и един сърбин разговарят и под влиянието на алкохола излизат мрачните тайни от миналото за една братоубийствена война.  Жанрът преплита минало и настояще. Стилът на „Аз още броя д