Skip to main content

Играч първи, приготви се - готови ли сте да живеете виртуално



Играч първи, приготви се

Автор: Ърнест Клайн

Издателство: Intense част от Локус Пъблишинг

Издадена: 2011г.

Страници: 471

Цена: 16,95лв.

Линк към Goodreads


„Играч първи, приготви се” е дебютният роман на Ърнест Клайн. Основан е на попкултурата на 80-те години на XXвек, от която авторът е силно повлиян. След излизането си книгата завладява няколко класации за художествена литература. Предстои да се появи и филм режисиран от Стивън Спилбърг, а вече наличен и нов тираж на книгата с корица от филма.
Годината е 2044, а реалният свят е в развалини. Енергийната криза и глада са се настанили в ежедневието на хората. Единственото място, което носи радост на хората е ОАЗИС – виртуална утопия, в която всичко е възможно. ОАЗИС се променя след смъртта на създателя му – Джеймс Холидей. Той е завещал цялото си имущество и привилегии, възлизащи над милиарди долари. Този, който ще наследи всичко трябва да премине през 3 загадки и да достигне до така нареченото Великденско яйце. Всеки се вманиачава в търсенето на яйцето(Лова), а намирането му се оказва нелесна задача, която отнема години. Съществуването на Великденското яйце започва да се превръща в мит, до деня в който Уейд намира първия ключ към богатството и славата. Всички се мобилизират и се стартира една луда и безпощадна надпревара.


Жанрът на романа може да се определи като научна фантастика, въпреки че има и любовна сюжетна линия и по-младежки проблеми, понеже главният герой е тийнейджър. Писането на авторът е приятно и по-напрегнатите моменти се прочитат неусетно. Огромна част от повествованието имат филмите, игрите и музиката от 80-те. Аз изобщо не съм запознат с попкултурата от това десетилетие и не разбирах напълно препратките или моментите свързани с даден филм. Все пак това не ми пречеше и успях да се потопя в историята. Тъй че това не трябва да ви спира. Докато четох книга ми се преигра мултиплейър игра, което означава, че концепцията на автора е успяла да ме провокира. Преди няколко години играех много игри, а тази книга ме върна към тези времена.


Обстановката е на половина реална и на половина виртуална. Главният ни герой Уейд живее в САЩ, но по-голямата част от време той прекарва в ОАЗИС. До сега не съм чел за подобен свят, който да е виртуален. Идеята за ОАЗИС е страхотна и това е едно от любимите ми неща в книгата. Ърнест Клайн е създал виртуална среда, в която всичко си има обяснение. Всяка неясното или възможно чудене, което се появи, се изяснява веднага. Нищо не е оставено до последната страница, а и е логично, защото за самостоятелна книга е необходимо всичко да е разбрано от читателя. Интересно ми е от къде му е хрумнала подобна концепция за книга на автора – дали тя е въз основа на интереса му към видео игрите или пък е като укор за съвременното общество. В книгата има една реч на герой, който много точно обобщава случващото се:


„Превърна се в затвор, в който човечеството доброволно влиза само. Приятно място, където да се скриеш от проблемите си, докато човешката цивилизация бавно се разпада, най-вече заради собствената си немарливост”
 
Уейд или Парзивал, което е името му в ОАЗИС, е типичният геймър, вглъбен във виртуалното пространство и необщителен към хората. Въпреки че няма реални приятели, в ОАЗИС той дружи с Аех. Двамата прекарват цялото си време в гледане на любимите филми на Холидей и правейки нещата, който той е вършел с надеждата да напреднат в Лова. Аех ми е любимият персонаж от историята, като причината ще откриете сами. Няма да споделям мнението си за други герои, защото те се появяват по-късно. Въпреки вманиачеността на героите в играта, не запазват анонимност и са внимателни към другите. Една от темите, които се разглежда е, че в интернет нямаш доказателство, че човекът, с когото комуникираш не те лъже. В света на ОАЗИС, всеки може да бъде каквото си пожелае включително пол и възраст. Това апелира към бдителност и предпазливост, когато сме онлайн. Много хора са пострадали от лекомислено доверяване на непознат.


Основната сюжетна линия е издирването на трите ключа, които ще отведат Уейд до наградата. Екшън сцените са често срещани и добре изградени. Всяко действие или предмет си има предназначение и рано или късно се разбира. Няма случайни работи или безсмислени подробности. Сюжетът е логичен, като се редуват бавните и бързите моменти. Имаше някои изненадващи моменти, но като цяло нямаше шокиращи части. В края на месеца предстои излизането на филма на големия екран. Любопитен съм да видя как се е получила екранизацията, гледах пуснатите трейлъри и не останах много впечатлен. Видях сцени, които не съществуваха в книгата, а главните герои нямаха голяма прилика с описаните в книгата. Може и да греша и да се окаже една чудесна адаптация.

„Играч първи, приготви се” е подходяща за всички геймъри и порасналите през 80-те и 90-те, както и за всеки фен на жанр. Аз не спадах към нито една от тези категории и по-скоро рискувах, но в крайна сметка не съжалявам. Според мен книгата засяга някои от проблемите на 21 век., но и няма дадено решение. Отговорът на въпроса ми дали бих искал да играя/живея в подобна игра е Не, защото реалността е единственото място, където човек може да е истински щастлив(преразказах цитат от книгата). Има и още много други причини, но е време да приключвам. Оценката ми …

 

 


Comments

Popular posts from this blog

Довиждане февруари

Чудех се какъв пост да напиша тази седмица, за да не прекъсвам традицията ми всяка седмица да публикувам по веднъж. В крайна сметка се спрях на нещо като обобщение на прочетените от мен книги през февруари и написаните ревюта. Доволен съм от трите книги, които прочетох през месеца. Ако ме следите вероятно знаете кои са, но с няколко думи ще споделя впечатленията си от всяка. Прочетено "Сезонът на костите" от Саманта Шанън -  дълго врем тази поредицаме очакваше на рафта, докато не остана едно от малкото неща там. Оценката ми за тази книга е 4/6. Романът ми стори твърде объркващ и сложен с много герои без ясна цел. Въпреки това след като започнах "Орденът на ясновидците" разбрах, че всичко от първата книга е необходимо, за да се издигне основата на една невероятна поредица.  "Орденът на ясновидците" от Саманта Шанън - едно от най-добрите продължения, които съм чел. Много динамична с много изненади, детайлно описана обстановка с интригуващи

Аз още броя дните от Георги Бърдаров - историята на "Сараевските Ромео и Жулиета"

Аз още броя дните Автор: Георги Бърдаров Издателство: Сиела Издадена: 2016г. Страници: 182 Цена: 14лв. Линк към Goodreads „Аз още броя дните” е книгата, победител в конкурса на БНТ за дебютни романи „Ръкописа”. Гледал съм първите епизоди от предаването, защото ми беше интересно и мога да кажа, че това е едно от най-смислените реалитита. Успехът на книгата е все известен и е спечелила много български литературни награди.  Май 1993г. обсадата на Сараево продължава вече повече от година. Двама влюбени младежи са едни от малкото запазили доброто у себе си. Давор е християнин, а Айда мюсюлманка. Това е причината поради, която хората неодобряват връзката им. Напрежението и разрухата в града ги подтикват да предприемат рисковано бягство. Двадесет години по-късно един българин и един сърбин разговарят и под влиянието на алкохола излизат мрачните тайни от миналото за една братоубийствена война.  Жанрът преплита минало и настояще. Стилът на „Аз още броя д

Да опитомиш сокол - многопластов български роман

Да опитомиш сокол Автор: Невяна Христова Издадена: 2017г. Издателство: Бард Цена: 17,99лв. Страници: 415 „Да опитомиш сокол” е поредната книга от български автор, която прочитам и ми харесва. Натъкнах се на книгата още, когато я издадоха през 2017г., ако не се лъжа беше към края на годината. Казах си, че трябва да я прочета, едната причина беше, че е от български автор, а втората обстановката, в която се развива действието , звучеше точно като за мен.  В романа се проследява живота на Франк и неговото пъстро семейство. От една страна рода на майка му от България, а от друга дядо му от Шотландия и баба му от Франция. Тези разнообразни семейни линии преплетени в гените на Франк са в основата на сложната му самоличност, която иска да открие човешките истини и да се самоопознае. Сингапур, Камбоджа, САЩ, Шотландия, Франция, Англия, България Франк преминава през всички тези места, за да намери това, което търси. Това е една от малкото книги, с която с